Wednesday 11 January 2017

ADAT RESAM DAN PANTANG LARANG MASYARAKAT CINA

PERKAHWINAN ORANG CINA.
1.       Bakal pengantin tidak digalakkan untuk menghadiri majilis kebumian selama 3 bualn sebelum dan selepas majilis perkhawinan.
2.       Hiasan dalam majilis perkhawinan tidak digalak untuk mengunakan warna putih, biru tua hitam dan hijau.
3.       Dalam bilik tidur bakal pengantin baru, katil, meja dan almari perlu diletakkan dalam kedudukan yang biasa dan bukannya sudut bilik.
4.       Nombor genar sering digunakan dalam majilis perkhawinan. Menurut kepercayaan orang cina, majilis perkhawinan yang tidak mengikut protocol yang ditetapkan adalah perkhawinan yang tidak sah.

PANTANG LARANG TAHUN BARU CINA
Walaupun kehidupan kini yang serba moden, adat resam ini masih dikekalkan dan tetap diamalkan sehingga kini. Malah kebanyakan remaja cina masih mempercayai dan mengamalkan adat berkenaan berkenaan supaya ia dapat dipertahankan sepanjang zaman seperti dengan kaum-kaum lain bangsa cina mempunyai bebrapa pantang larang sempena perayaan tahun baru cina.
Pantang larang yang amat diutamakan bagi kaum cina ialah orang cina mempercayai bahawa mereke tidak boleh menyapu rumah pada hari raya pertama kerana menggangap ia boleh membuang segala keuntungan atau ong yang ada.

PANTANG LARANG IBU CINA SEMASA MENGANDUNG
1.       Dilarang makan ketam( barulah bayi tidak asyik mengeluarkan air liuh.
2.       Dilarang makan makanan yang bersifat sejuk seperti ais krim, tembikai dan lain-lain
3.       Dilarang mngambil gunting atau penyepit kuku
4.       Dilarang menyidai baju



No comments:

Post a Comment